Poslovna inteligencija – poslovni ili IT izazov

21 avg 2017

Osnov su podaci. Ako imate kvalitetne podatke, imaćete kvalitetne informacije, a posljedično i smislenu inteligenciju. O tome smo već pisali u prethodnom blog postu o kvalitetu podataka, a ovo je prirodni nastavak. Velika je zabluda da će se iz «loših» podataka dobiti kvalitetne informacije. Ako u sistem unosite ‘đubre’, ‘đubre’ ćete i dobiti na izlazu. Dakle, poslovna inteligencija je krajnji produkt kvaliteta podataka koji se unose u sistem. Ni manje ni više, ali iz nekog razloga, to se čini ne previše očiglednim.

Podsjetimo se, za poslovnu inteligenciju Forrester koristi sljedeću definiciju: „Poslovna inteligencija (BI) je skup metodologija, procesa, arhitektura i tehnologija koje transformišu sirove podatke u smislene i korisne informacije koje omogućavaju efikasnije strateške, taktičke i operativne uvide i bolje odlučivanje.

Poslovni izazov ili IT izazov

I jedno i drugo.

Rukovodstvo mora da odluči koje izvještaje želi i koje podatke ti izvještaji treba da sadrže. Neko treba da unese te podatke u sistem (ručno ili automatski, sasvim je svejedno, podaci moraju biti unutra). A IT treba da obezbjedi mogućnost da se ti podaci unose, a zatim da se obradom transformišu u željene izveštaje.

Toliko je jednostavno. U teoriji.

U praksi je malo drugačije.

Primjena BI sistema podrazumijeva dva ključna preduslova: tehničku IT infrastrukturu i organizacionu spremnost. Ako organizacija ne ispunjava jedan od ova dva preduslova BI nema mnogo smisla.

Ovo su samo preduslovi, a kako da znate da ih ispunjavate postavite sebi neka od sljedećih pitanja:

  • Da li i bez informatike imam uspostavljene kriterijume i definisane zahtjeve za izvještajima i podacima koji su mi potrebni?
  • Znam li gdje se nalaze podaci koji su mi potrebni?
  • Imam li ustanovljen proces planiranja?
  • Da li imam uspostavljen proces izvještavanja?
  • Ko sve treba da dobija izvještaje i koje?

Ako organizacija nema odgovor na ova pitanja, cio BI sistem neće imati mnogo smisla. Rješenje postoji, ali se mora pažljivo pristupiti cijelom procesu implementacije. Zašto? Vrlo jednostavno BI nije zamjena za izvještavanje. BI je sistem koji kompanijama treba da omogući pored izvještavanja i analitiku, ukrštanje podataka, dinamiku, otkrivanje trendova, pravilnosti, obrazaca i sl.

A u praksi je ovako: Često rukovodstvo ne zna baš koje izvještaje želi, a često ni koje podatke ti izvještaji treba da sadrže, a IT na osnovu toga često ne može da razriješi tako postavljen zahtjev (čitaj: nejasan). Da se razumijemo, ne branimo IT, ali su zahtjevi često takvi da im nedostaju ključne komponente.

Dakle, u tom grmu leži zec. Zbog sveobuhvatnosti, kompleksnosti, organizacionih i IT izazova, kvaliteta podataka, kontrole podataka, sistema koji čuva te podatke i sl. većina BI projekata ne doživi svoju punu primjenu, već se svede na osnovno izvještavanje. I na taj način se ne koristi pun potencijal alata za BI.

Problem je i u podacima

Podaci dolaze u raznim oblicima. Papir, elektronska dokumentacija, dijeljeni fajlovi i sl. Zatim imamo poslovne podatke u informacionim sistemima. To su podaci u samim kompanijama. O kvalitetu podataka smo već pisali i šta se može uraditi na tu temu.

Dodatno, postoje i brojni spoljni izvori podataka koji sadrže vrijedne informacije. Mogućnost kombinovanja internih i eksternih izvora podataka daje pravu moć sistemima za poslovnu inteligenciju. Zbog ogromne količine podataka važno je uskladiti poslovne ciljeve sa izvorima podataka kako bi se izabrali adekvatni podaci. U suprotnom postoji mogućnost da se „izgubite“ u moru podataka. A još kada niste sigurni kakvi vam sve izvještaji trebaju, onda je to pravi put u pakao: „popločan najboljim namjerama“.

Šta sve ovo u praksi znači?

Najprostije rečeno na osnovu podataka o kupcima analitika bi mogla da vam za početak pokaže cjelokupnu historiju vašeg odnosa s kupcima (šta i kada kupuju, gdje se nalaze, kako plaćaju, koliko su likvidni i sl.), a poslovna inteligencija (BI) bi vam mogla pomoći u predviđanju ponašanja vaših kupaca u budućnosti (šta i kada će kupovati, kako će plaćati i sl.) Na taj način, u primjeru kupaca, moći ćete u pravom trenutku da napravite specijalnu ponudu kojoj neće moći da odole. A to je tek početak…

Rješenje postoji, srećom

Sa savremenim ERP sistemom, kao što je PANTHEON, dobijate za početak način da imate ujednačen unos poslovnih podataka i na taj način ostvarite osnovni kvalitet unijetih podataka. Dakle, ne dobijate ‘đubre’ na ulazu. PANTHEON ima ozbiljne mehanizme da tako unete podatke internim pravilima efikasno transformiše u kvalitetne informacije. I od početka je zamišljen sa integrisanom poslovnom inteligencijom na umu. U pitanju je ZEUZ BI sistem koji u sebi sadrži i poslovnu analitiku – mogućnost „ukrštanja podataka“ (ili stručno: multidimenzionalnu analizu – hiper kocke) i lijep način predstavljanja podataka kroz digitalne kontrolne table. Na osnovu njih se može brzim pregledom utvrditi ključni indikatori performansi (naravno one koje ste identifikovali i definisali kao ključne za vašu kompaniju).

Sa sistemom koji je u startu zamišljen sa integrisanim BI sistemom nema, odnosno skoro da nema, skupih i problematičnih implementacija. Vaši podaci su već unutra, a ZEUS „zna“ za njih. Na taj način, vaše je samo da te i takve podatke „pretvorite u dobit“. Nije baš toliko jednostavno, ali uz pravilno ispunjavanje preduslova sa početka teksta, može biti manje bolno.

Poslovna inteligencija: poslovna analitika + digitalne kontrolne table = ZEUS Pantheon BI sistem

Ne propustite poduzetničke vijesti i savjete

Ukoliko biste željeli mjesečno na svoj mail primati koristan sadržaj napisan iz svakodnevnih situacija vašeg poslovanja i iskustva, zabilježite to u obrascu.

X